-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31014 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

چرا خدا انسان را آفريد؟ هدف از زندگي چيست ؟

اين سؤال هميشه براي انسان مطرح بوده است كه هدف از خلقت انسان چيست ؟ اين تعبير يك وقت به اين معنا است كه : هدف خالق از خلقت چيست ؟ يعني خالق چه انگيزه اي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرك او براي خلقت است ؟ به اين معنا در خلقت هدفي نيست و خالق نمي توند هدفي داشته باشد, چون هدف به معني انگيزه يعني عامل و محرك فاعل است كه موجب شده است فاعل , كار را بكند و اگر آن نبود, فاعل اين كار رانمي كرد. ما به اين معنا دربارهء خداوند سبحان نمي توانيم قائل به هدف و غرض بشويم كه فاعل با كار خودش مي خواهد به غرضي برسد. معنايش اين است چيزي كه باعث شده فاعل , فاعل باشد, آن است كه طبعاً فاعل , با كارخود مي خواهد به آن برسد. اين مستلزم نقص فاعل است . يعني اين طور هدف داشتن تنها در فاعل هاي بالقوه و درمخلوقات صادق است و در خالق صادق نيست . اين گونه هدف داشتن بر مي گردد به استكمال , يعني فاعل با كارخود مي خواهد به چيزي كه ندارد برسد. اين تعبير از هدف خلقت , مختص به غير خدا است .(1)

معناي ديگر هدف از خلقت اين است : در اين معنا منظور از هدف خلقت , غايت و هدف فاعل نيست , بلكه هدف فعل است . غايت فعل اين است : هر كاري را كه در نظر بگيريم , اين كار به سوي هدف و كمالي در حال انجام است وبراي آن كمال آفريده شده است كه به آن كمال برسد. فاعل اين كار را نكرده است كه خود به كمال برسد, بلكه براي اين كه فعل به كمال خود برسد. معنايش اين است كه خودِ كار رو به تكامل است . اگر حقيقت خلقت را چنين بدانيم ,در اين صورت خلقت هدف دارد.

در مورد اين كه غايت در خلقت انسان چيست , بر مي گردد به اين كه ماهيت انسان چيست و در انسان چه استعدادهايي نهفته است و براي انسان چه كمالاتي امكان دارد؟ هر كمالاتي كه در امكان انسان باشد, انسان براي آن كمالات آفريده شده است .(2)

بعثت انبيا براي تكميل انسان است و انبيا براي كمك به انسان ها و راهنمايي آنان بر انگيخته شدند تا با كمك وحي , انسان را به سوي كمال و هدف متعال رهنمون سازند. در منطق قرآن كريم انسان آفريده شده است كه خدا راپرستش كند: .(3) به اين معنا د منطق اسلام هدف اصلي از زندگي , جز معبود و خداي سبحان چيزي ديگري نمي تواند باشد; يعني قرآن مي خواهد انسان را بسازد و به او هدف و آرمان بدهد. قرآن كريم انسان را موجودي مي داند كه سعادتش را جز خدا كس ديگري نمي تواند تأمين كند. انسان چه در حركت تكويني و چه در حركت تشريعي هدفي جز خدا نمي شناسد و چيزهاي ديگري كه به عنوان هدف ذكر مي شود, جنبه ءمقدمي دارد و هدف نهايي , معرفت خدا و اتصال به خدا و عبادت او است .

قرآن كريم مي فرمايد:

با ياد خداآرام مي گيرد. بدانيد كه دل ها به ياد خدا آرام مي گيرد>.

دواي دردِ قلب مضطرب و جستجوگر انسان , فقط ياد خدا است . از اين همه عباداتي كه انسان انجام مي دهد,براي هدف بالاتر يعني ذكر و ياد خدا است .(4) . اسلام انسان را در

مسيري قرار مي دهد كه او به منبع لايزال الهي پيوند مي خورد و به آن چنان آرامشي مي رسد كه در پرتو آن همهء شك و ترديدها و اضطراب ها را به راحتي پشت سر مي گذارد و عشق به زندگي و اميد به آينده در زندگي او موج مي زند.

(پـاورقي 1.استاد شهيد مرتضي مطهري , هدف زندگي , ص 5

(پـاورقي 2.همان , ص 7

(پـاورقي 3.ذاريات (51 آيهء 56

(پـاورقي 4.طه (20 آيهء 14



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.